Win Win Situation? מודעת הלידים של פייסבוק
בואו לא נהיה נאיבים, מעבר לחזון של פייסבוק לחבר בין אנשים, לפייסבוק ישנה עוד מטרה קטנה וקיקיונית והיא… להרוויח כסף. כיצד פייסבוק מרוויחה כסף? פרסומות כמובן. בזמן שאנחנו גולשים באפליקציה או באתר, הפיד שלנו הופך לשטח נדלנ”י עליו נעשות מיליוני מכירות פומביות בכל שעה בין המפרסמים. המפרסמים נלחמים למעשה ביניהם, איזו מודעה תוצג בפיד שלנו, ומי שמרוויחה מהמכירה הפומבית הזו היא פייסבוק (ובשאיפה גם המפרסמים עצמם). מכאן נוצרת משוואה פשוטה:
ככל שאנחנו נבלה יותר זמן בפייסבוק > אנחנו נגלול את הפיד שלנו לאורך “קילומטראז'” ארוך יותר > לפייסבוק יהיה שטח נדל”ני גדול יותר למכור למפרסמים >> פייסבוק תרוויח יותר כסף. מ.ש.ל
“כי בתחבולות תעשה לך מלחמה”
מלבד פיתוח פיצ’רים חדשים הגורמים לנו להיכנס לפייסבוק לעיתים תכופות יותר כמו קבלת נוטיפקציות על דברים שוליים שפעם לא היינו מקבלים התראות עבורן (מישהו אמר חבר שעשה לייק לפוסט ב’עובדות לא חשובות?’), פייסבוק מנסה גם כל הזמן לגרום לנו לא לצאת ממנה.
דוגמא לדרך בה פייסבוק מנסה לגרום לנו להשאר אצלה היא השליטה בחשיפה שכל פוסט מקבל. נסו להדביק לינק לסרטון מיוטיוב ופרסמו אותו כפוסט ותיווכחו שהפוסט כמעט ולא נחשף. למה? כי לחיצה על לינק המוטמע מיו טיוב תוביל את הגולש מחוץ לפייסבוק – ולה אין כל אינטרס בכך ולכן היא מגבילה את החשיפה שלו
לעומת זאת, אם תעלו את הסרטון כקובץ לפייסבוק עצמה, ולא כלינק המגיע מיוטיוב, החשיפה תשתפר בעשרות מונים בדיוק מאותן סיבות. הסרטון הזה לא רק מאפשר לאנשים לצפות בתוכן ויזואלי בתוך פייסבוק מבלי לרעות בשדות זרים, אלא גם מאפשר לפייסבוק שטח נדלנ”י נוסף לפרסום. פרסומות המפריעות לנו באמצע הסרטון ונקראות In stream videos.
מתוך אותו ניסיון של פייסבוק לגרום לאנשים להשאר אצלה ולא לצאת ממנה לעולם (חרדת נטישה כבר אמרנו?) נולדה לה ‘מודעת הלידים’.
“Lead Ads – Nice to meet”
מרבית הפרסום בפייסבוק ובדיגיטל מתחלק בין 3 מטרות עיקריות: חשיפה למותג, מכירות, ולידים. ליד למי שאינו יודע, הוא לקוח פוטנציאלי המתעניין בשירות או מוצר. כשאנו נכנסים לאתר אינטרנט ומשאירים את הפרטים שלנו עבור מוצר או שירות זה נחשב לליד עבור בעל העסק.
עד כה, על מנת להשאיר ליד היינו חייבים להגיע לאתר של העסק ולהשאיר שם את הפרטים שלנו, אך צוקרברג ומיטב המוחות העובדים עבורו החליטו שלא עוד.
מודעת הלידים נראית תחילה כמו כל מודעה רגילה (החלק השמאלי בתמונה) אך לחיצה עליה, פותחת טופס לידים פנימי של פייסבוק אשר מתמלא באופן אוטומטי על ידי המערכת (פייסבוק הרי יודעת מה המייל, השם והטלפון שלכם), וכל מה שנותר לכם לעשות הוא ללחוץ על ‘שלח’. פתרון נוח, קל ופשוט עבור המפרסמים, ויעיל במיוחד עבור פייסבוק עצמה.
“אליה וקוץ בה”
אחרי שיתרונות מודעת הלידים עבור פייסבוק הובהרו, הגיע הזמן לדבר על יתרונותיה עבור המפרסמים. סוג המודעה הזה מעולה עבור עסקים קטנים שאין באמתחתם אתר, או שהאתר שלהם לא נראה מספיק טוב, או לא ממיר בצורה יעילה. אמנם לא צריך למהר ולהכריז על מותם של עמודי הנחיתה הבנויים מעמוד אחד, ומפתחי האתרים לא צריכים למהר ולחתום בלשכת האבטלה, אך מודעת הלידים ללא ספק תצמצם (גם אם במעט) את הצורך באתרים מסוג זה. יתרון נוסף הוא הקלות עבור הגולש להשאיר את פרטיו. על חוסר הסבלנות של הגולש הרחבתי בפוסט הקודם ‘הלקוח החדש מיהו ומה הוא רוצה’ אך מי שמתעסק קצת בבניית אתרים, בשיווק דיגיטלי ופרסום בגוגל, יודע כמה צעד קטן נוסף במשפך אותו הלקוח הפוטנציאלי צריך לעבור, עלול להוריד בעשרות אחוזים את הסיכוי שישאיר בסופו ליד. מודעת הלידים הפנימית הופכת את תהליך השארת הפרטים עבור הלקוח לקצר ופשוט מהרגיל, ומונעת ממנו לנטוש. כמה פשוט? הוא אפילו לא צריך למלא את השם והטלפון שלו בעצמו כי פייסבוק עושה זאת עבורו.
יתרון נוסף הוא שטופס הלידים משרת את פייסבוק, ולכן היא גם תנסה שהמחיר אותו המפרסם ישלם עבור הליד יצדיק את זה שהוא יפרסם אצלה ולא אצל המתחרים.
אז איפה הקוץ?
במקרה של טופס הלידים היתרון שלו הוא גם חיסרון. הקלות של הגולש להשאיר פרטים אולי גורמת לעלייה בכמות הלידים, אך לעיתים קרובות גם לירידה באיכות שלהם. בניגוד לליד המתקבל באתר, אליו הגולש נכנס באופן אקטיבי וחיפש את תיבת הלידים על מנת שיצרו איתו קשר. כאן ההר מגיע אל מוחמד. הרבה יותר קל עבור הגולש להשאיר את הפרטים שלו, אך לא תמיד מאחורי הפרטים האלה עומד באמת לקוח ‘מבושל’ שבשל לסגור את העסקה. כמו כן, הטכנולוגיה הזו חדשה גם עבור הגולשים שמרבים להשאיר לידים בטעות. דבר אשר גוזל זמן וכסף עבור העסק, כיוון שצריך להתקשר אל הלקוחות האלו. חיסרון נוסף הוא האינטגרציה. נכון לרגע פייסבוק לא מאפשרת שהלידים יגיעו בצורה אוטומטית לכתובת מייל או למערכת CRM ועל מנת שדבר כזה יקרה ישנו צורך בתוכנה העושה אינטגרציה בין שני הצדדים הללו (עלייה כמובן צריך לשלם כסף). המפרסם צריך באופן אקטיבי להיכנס למערכת ניהול המודעות של פייסבוק ולבדוק האם נוסף ליד ולהוריד את קובץ האקסל. כמו כן הלידים נשארים במערכת כ-90 יום בלבד ולאחר מכן נעלמים.
אז מה לעזעזל אני אמור לעשות?!
קודם כל, כמו כל לכל שאלה התשובה שלי תמיד נשארת אותה תשובה – “תלוי”. בעיניי, ובהסתמך על הניסיון שלי, מודעת הלידים מעולה כשהיא מוגשת ללקוחות אשר הביעו עניין כלשהו במוצר או בשירות שלך בעבר. בין אם נכנסו לאתר, גילו מעורבות בעמוד, או קראו בלוג בנושא, מדובר על לקוחות שכבר יודעים מהו המוצר שלך ולא נחשפים אליו בפעם הראשונה. המון מחקרים שנעשו בתחום מצאו שלקוחות לא נוטים להשאיר ליד בפעם הראשונה כשהם נחשפים למותג, לכן עדיף שהפעם הראשונה שהלקוחות הפוטנציאלים שלך יחשפו אליו לא תהיה באמצעות מודעת לידים אלא באמצעות תוכן בעל ערך עבורם. דרך בה אפשר לגשר על היעדר הקשר העמוק בין הלקוח לעסק בטופס הלידים היא כפתור הקריאה לפעולה המגיע בסוף הטופס. בחלק האחרון של מודעת הלידים ניתן להוסיף כפתור קריאה לפעולה המוביל לאתר לבחירתכם. במידה ויש ברשותכם בלוג או אתר המסביר על יתרונות המוצר או השירות שלכם, עדיף להוביל את הלקוחות אליו אפילו לאחר שהשאירו את הליד. זאת על מנת שאחוז ההמרה מבין אלו שהשאירו את הליד יהיה גבוה יותר. לתת לו סוג של גושפנקא אחרונה לכך שהוא חייב את המוצר שלכם – ועכשיו.