המדריך לשימוש ב- Search Console
Search Console, הידוע בשמו הקודם כ-Webmaster Tools, הינו ממשק חינמי מבית גוגל הנותן תמונת מצב אינפורמטיבית על האתר ומתאים בעיקר למקדמי אתרים אורגני. המדריך נועד להכיר לכם את הכלי על מנת שתוכלו לתעל את עבודתכם על האתר. בכדי לעבוד עם הכלי, יש צורך בחשבון Gmail, לאחר התחברות לחשבון ה-Gmail היכנסו ל-Search console. בכדי להוסיף אתר לחשבון, יש להכניס לשדה את ה-URL של האתר עליו אתם מעוניינים לקבל נתונים ע”י לחיצה על הכפתור הוסף נכס:
לאחר מכן, יש לאמת את האתר, יש כ-4 דרכים לאמת את האתר, אנחנו מעדיפים לאמת את האתר בעזרת הטמעת תג HTML ב-Head בדומה לאנליטיקס.
מומלץ להוסיף את האתר אחרי שהטמעתם את הקוד של גוגל אנליטיקס בHead. הממשק תומך גם בשפה העברית ועל כן נעבור עליו בשפת האם שלנו:
מרכז השליטה
במרכז השליטה תוכלו לראות את הסטטוס הנוכחי של האתר – תוכלו לראות בו הודעות חדשות או קריטיות שנשלחו לכם ע”י גוגל.
מרכז השליטה מחולק לשלושה חלקים:
- שגיאות סורק
- ניתוח חיפושים המציג קליקים וגרף
- מפת אתר שנשלחה והודעות
תצוגת חיפוש
בחלק זה אנו מקבלים אינדיקציה על איך הדף נראה בתוצאות החיפוש בגוגל, וכיצד ניתן לייעל אותו. אם תשימו לב לסימן קריאה ! ליד תצוגת החיפוש, תוכלו ללחוץ עליו ותקבלו סקירה כיצד האתר מופיע במנוע החיפוש, עם הסברים מפורטים להתייעלות:
נתונים מובנים: מאפשר לראות את כל הנתונים המובנים שסומנו בקוד כגוןmicroformats.org, schema.org וכ”ד, והאם יש בהם שגיאות.
מדגיש נתונים: שימושי יותר באתרים גדולים שיש בהם אזורי תוכן מסוימים (כמו מחירונים/מאמרים וכ”ד)
שיפורים ב-HTML: מציג רשימת מקומות באתר בהם קיימת כפילות תיאורי מטא
Accelerated mobile pages: מדובר בפרויקט של קוד פתוח עבור דפי אינטרנט, במטרה לגרום לטעינה מהירה ונראות טובה בנייד, מאפשר תיקון שגיאות אם יש.
תנועת חיפוש
מציג נתוני חיפוש בגוגל. האזור השימושי ביותר עבור מקדם האתר מכיוון שהוא מסייע מאד להבנת דפוסי החיפוש של הגולש באתר.
ניתוח חיפושים: מאפשר הצלבת מידע של קליקים, הופעות, שיעור קליקים ומיקום יחד עם פרמטרים של שאילתות (ניתן לסינון), דפים (ניתן לסינון), ארצות (ניתן לסינון), מכשירים (ניתן לסינון), סוג החיפוש (אינטרנט vs תמונה vs וידאו) , תאריכים (מאפשר סינון טווחי תאריכים – 90 ימים אחרונים, 28 ימים אחרונים, 7 ימים אחרונים ונותן אפשרות הגדרת טווח ידנית).
כמו כן, בחלק זה, ניתן גם לראות כמות קליקים עבור כל ביטוי מפתח שנכתב בשאילתא שהוביל לעמוד מסוים באתר שלך. בנוסף לקליקים, ניתן לראות כמות הופעות, שיעור הקליקים (CTR) והמיקום של ביטוי המפתח במנוע החיפוש. מדובר בניתוח משלים לגוגל אנליטיקס, כאשר הנתונים הם not provided באנליטיקס.
קישורים לאתר: סך כל הקישורים לאתר, מי מספק את המספר הרב ביותר של הקישורים (דומיינים מפנים), התוכן המקושר ביותר (איזה דף קיבל הכי הרבה קישורים), איך הנתונים שלך מקושרים (ז”א מהו טקסט העוגן – Anchor text) באמצעות הסקירה הזו ניתן לאתר קישורי ספאם ולעשות מיפוי של קישורים לאתר (יחד עם כלים נוספים כמו הMajestic).
קישורים פנימיים: בדיקת קישורים פנימיים באתר
פעולות ידניות: כאן ניתן לבדוק האם בוצעו פעולות ידניות כנגד ספאם.
מיקוד בינלאומי: כאן ניתן להגדיר שפת שימוש וארץ לאתר. הSearch Console מודיע אם חסרים תגי Hreflang (תאימות בין העדפות שפה של המשתמש לבין הגרסה המתאימה של דפי האתר).
התאמה לשימוש בנייד: פרמטר מאד חשוב שמצביע על בעיה בנוחות השימוש בנייד בכמה /ובאיזה דפים מדובר. דוגמאות: “רכיבי מגע קרובים מידי”, “לא הוגדרה נקודת מבט”, “גודל גופן קטן”. כל ההערות הללו הן סופר חשובות לקידום האתר בגוגל, כי נראות במובייל היא פרמטר לדירוג בתוצאות החיפוש.
אינדקס גוגל
נותן מידע על אינדקוס הדפים במנוע החיפוש בגוגל וכיצד הם מופיעים בגוגל.
סטטוס אינדקס: בעמוד זה מוצג תרשים המראה כמה עמודים נוספו לאינדקס של גוגל. בלחיצה על אפשרות “מתקדם” ניתן לראות אילו דפים חסומים ל-robot.txt של גוגל.
משאבים חסומים: גוגלבוט צריך גישה למשאבים רבים בעמוד (למשל לקבצי תמונות). יש כאן רשימת שלבים המתארים כיצד ניתן לבטל את החסימה, וכדאי לפעול לפיה.
הסר כתובות אתרים: הסרת תכנים מהאינדקס של גוגל.
סריקה
מציג שגיאות, נתונים סטטיסטיים של סריקה ועוד אפשרויות שתורמות לזמן טעינה וכ”ד.
שגיאות סורק: מבציע על שגיאות באופן הצגת האתר במחשב או בנייד. בין השגיאות שניתן למצוא: שגיאות 404 (דף לא נמצא), 500 (שגיאת שרת) ומתי הם זוהו – ניתן לעשות הפניות 301 בממשק הניהול באתר ולאחר מכן לתקן את הסטטוס.
נתונים סטטיסטיים של סריקה: נותן מידע על מהירות הטעינה של האתר וכן על כמות הדפים הנסרקים ועוד ב90 ימים האחרונים.
אחזר כמו גוגל: ניתן לשלוח לגוגל בקשה לסרוק מחדש דפים שעודכנו באתר, או דפים חדשים שנוספו לאתר. ניתן גם לבקש מגוגל לסרוק מחדש את הדומיין כולו.
בודק robots.txt: בדיקת שגיאות בקובץ robot.txt שגוגלבוט נתקל בהם
Sitemaps: העלאת מפת האתר – מציג בעיות (כמו לדוגמה שגיאות 404)
פרמטרים של כתובת אתר: הגדרות פרמטרים של כתובות אתר, לדוגמה אם מדובר באתר ecommerce בינלאומי, צריך להגדיר פרמטר של מדינה
בעיות אבטחה: מודיע אם יש בעיית אבטחה בתוכן של האתר.
לסיכום, מומלץ להיכנס ל Search Console לפחות פעם בשבועיים בכדי לעבור על כל הפרמטרים ולוודא שאין בעיות או שגיאות. בסופו של דבר, הרווח יהיה רק שלכם, במיוחד אם אתם רוצים להצליח בפרסום בגוגל.