האם RankBrain משפיע על קידום האתר בגוגל?
שלושת הגורמים לדירוג האתר בתוצאות החיפוש בגוגל הינם תוכן, קישורים ו-Rankbrain. מה זה בכלל Rankbrain? ומה כדאי לשאול את עצמנו בעת בניית אסטרטגיית SEO לאתר? בימים האחרונים, הרשת סוערת בעקבות ידיעה שפורסמה ב-Searchengineland על שלושת הגורמים העיקריים שמשפיעים על דירוג האתר במנוע החיפוש של גוגל:
- תוכן
- קישורים
- Rankbrain
לגבי היחס בין שני הגורמים הראשונים, אין שום דבר מפתיע בעובדה כי התוכן הוא המלך, ושילוב בין תוכן איכותי לקישורים חיצוניים שמפנים לאותו התוכן מאתרים סמכותיים, הוא שילוב מנצח. שני הגורמים הללו מהווים מאז ומתמיד מדדים חשובים ומשמעותיים בקידום אתרים ובדירוגם בתוצאות החיפוש של גוגל. הגורם השלישי, העיקרי והמסקרן ביותר הוא ה-Rankbrain, ועליו נתמקד במאמר.
אז מה זה Rankbrain ?
Rankbrain היא מערכת בינה מלאכותית מבית גוגל, המתבססת על למידה חישובית (Machine learning), אשר מלמדת את עצמה כיצד לנתח את המידע על סמך הניסיון המצטבר ללא צורך בקבלת פקודות מבני אדם. כלומר, Rankbrain יודע אילו תוצאות להציג למשתמש בזמן שהוא מבצע שאילתה מסויימת, כאשר הוא מתבסס על ההיסטוריה של הביטויים והשאילתות שביצעו הגולשים במנוע החיפוש. למשל אם גולש מחפש “אופניים חשמליים”, Rankbrain יידע להציג לו תוצאות שמכילות גם את הביטוי “אופניים חשמליות”. Rankbrain גם יודע לזהות מילים נרדפות, וגם הקשר בין ביטויים למשל “מתים לרגע”, אם גולש רושם בשורת החיפוש את הביטוי “מתים”, Rankbrain יציע לו השלמה ל”מתים לרגע”. הסיבה להשלמה שהציע, היא שגולשים רבים ביצעו חיפוש על הביטוי המשותף “מתים לרגע” שכן, מדובר בסדרה ישראלית פופולרית. כתוצאה מכך, Rankbrain למד לקשר בין 2 הביטויים הללו ויודע להציג למשתמשים את התוצאות שמדברות על הסדרה הישראלית – שכמובן נחשבות לתוצאות המתאימות ביותר.
Rankbrain הוא חלק מהאלגוריתם בשם Hummingbird. תפקידו של האלגוריתם הוא להתמודד עם שאילתות מורכבות שלא מכילות ביטויי מפתח בלבד, כגון משפטים או שאלות המנוסחות באופן שאנשים מדברים ביום יום, למשל “מה זה Rankbrain?” או “איך מצלמים מסך מחשב?”.
יש הטוענים כי המערכת בהחלט עונה על הציפיות ממנה ומבדיקות שנעשו עם המהנדסים של גוגל אחוזי ההצלחה של ה-Rankbrain עמדו על 80% מול 70% אחוזי הצלחה של המהנדסים!
לסיכום נאמר שבעת בניית אסטרטגיית SEO, חשוב שתשאלו את עצמכם את 3 השאלות הבאות:
- מה הגולש חיפש בכדי להגיע לאתר שלכם?
- כיצד לדעתכם הגולש רשם את השאילתה בשורת החיפוש?
- האם התוכן באתר שלכם עונה בצורה הטובה ביותר על השאלה/צורך שלו?