איך בונים אסטרטגיית תוכן לאתר?
כבר בשנת 1996, אמר ביל גייטס, גאון והייטקיסט בחסד, שהתוכן הוא המלך. בשנת 2010 בישר לנו אריק שמידט, ממייסדי ענקית החיפוש גוגל, שבכל יומיים עולה לרשת יותר מידע מזה שנכתב מאז שחר האנושות ועד לימי האינטרנט. זוהי כמות מטורפת של מילים, ואם מחברים את שתי התובנות המפתיעות הללו לכדי מסר ברור אחד, ניתן להבין כי באתר שלכם התוכן הוא המלך, אבל הוא חייב להיות איכותי.
איך כותבים לאתר תוכן שיהיה איכותי, יעניק ערך מוסף ותשובות לשאלות רלוונטיות עבור הגולשים שלכם, שחלקם בוודאי לקוחות פוטנציאליים? על אסטרטגיית תוכן לאתר – במאמר המקיף שלפניכם.
מהי אסטרטגיה, ואיך היא קשורה לתוכן שלי?
עוד לפני שתכתבו את המילה הראשונה באתר החדש שלכם, כדאי שתדעו לאן אתם מתכוונים לקחת את אותו האתר שלכם, ומה אתם מקווים שהתוכן ישיג עבורכם. זוהי בדיוק אסטרטגיית התוכן שלכם, הנקבעת, הלכה למעשה, בעיקר לאור ביטויי המפתח שלכם, תחום העיסוק והמתחרים המנהלים אתרים בנושאים הדומים לשלכם. הנה כמה שאלות, שמוטב שתענו עליהן עוד בטרם ישבתם לכתוב את עמוד ה”אודות” באתר:
- מהם הנושאים עליהם צריך האתר לספק מידע? מומלץ לקבוע נושא “גג” אחד או שניים, ועוד נושאים לפי חלוקה לקטגוריות – שיקבלו ביטוי גם בממשק הניהול ובחוויית הגלישה באתר
- מהם הנושאים אותם מחפשים הלקוחות שלכם, ועליהם תוכלו לתת מענה איכותי באתר? התשובה לשאלה הזו תהיה מחקר ביטויי מפתח, ובו לא יותר מחמישה ביטויים ראשיים, בהם תשקיעו לרוחב כל האתר, ועוד מספר רב של ביטויי “עומק” וביטויי “זנב ארוך” שיקבלו ביטוי במאמרים ובקטגוריות ספציפיות באתר
- מהי יכולת הכתיבה שלכם, ואיך זה הולך לקרות? באתר מתוחזק ואיכותי, עולים בממוצע בין שלושה לחמישה מאמרים חדשים בחודש. כיום, האורך הממוצע של מאמר איכותי נע בין 500 ל – 1,500 מילים, כאשר לא נדיר למצוא סקירות עומק המתפרסות על פני עד 7,000 מילים. על מנת שהאתר שלכם יעמיק, ישמור על רלוונטיות ויספק עניין וגיוון לגולשים המחפשים בו – אנחנו ממליצים ראשית להבין אם אתם מסוגלים לקחת על עצמכם את המשימה של כתיבת התוכן לאתר (אם לא – קחו איש תוכן שיכול לעשות זאת עבורכם), ולאחר מכן להבין איך אתם מתכוונים לטפל בהעלאה קבועה ואיכותית של תכנים בהתאם לביטויי המפתח וקטגוריות האתר, באופן שוטף ובתדירות האמורה. אגב, ככל שהאתר יעמיק ויזכה למיקומים גבוהים בגוגל – תוכלו להוריד את תדירות הכתיבה בו, ובכל מקרה מומלץ תמיד להעלות לפחות שני מאמרים חדשים בכל חודש, או יותר ככל שהנושאים שלכם תחרותיים או שתקציב הקידום של המתחרים שלכם גבוה
על החלון ישבתי, ומאמר לאתר שלי כתבתי
כתיבת התוכן לאתר שלכם לא בהכרח צריכה להיעשות “מתוך השראה” או “ברגעים מתאימים”. להיפך. הכתיבה צריכה להיות שכלתנית, לענות היטב על נושאים שמעניינים את קהל הגולשים שלכם, ולשרת את ביטויי החיפוש שלכם. אם אתם מגלים, לאורך החודש הראשון של כתיבת התכנים לאתר שלכם, שאתם לא מגיעים לזה – חבל על זמני ההמתנה היקרים. אתרו כותב תוכן מקצועי שיעמוד ב”היכון” לכתיבת תכנים, רק למקרה שלא תספיקו לכתוב בתדירות הרצויה, או שיכתוב שניים שלושה תכנים בחודש – ואתם, אם ייצא לכם, תכתבו את השאר.
בדיקת מציאות – האם התכנים שלי עובדים עבורי?
אסטרטגיית התוכן תקבע אילו תכנים תכתבו, ואיפה באתר שלכם תפרסמו את אותם התכנים. אסטרטגיית התוכן שלכם צריכה לשרת שתי מטרות:
האחת – קידום אורגני. תוכן איכותי בנושאים רלוונטיים ישפר את המיקומים שלכם במנועי החיפוש, ובראשם, כמובן, גוגל.
והשנייה – השגת מטרות (Goals) באתר – תכנים מעניינים ימשכו גולשים לקרוא בהם, לדפדף הלאה לעמודים נוספים באתר, ולהישאר למשך זמן רב באתר (מה שיוריד את “קצב הנטישה” של האתר – מה שיסייע גם הוא לקידום האורגני שלכם). אם יש לכם טופס בעמוד, אם אתם שולחים קורא לרכישת מוצר כלשהו או אם אתם מעוניינים שהגולש יבצע פעולה אחרת באתר – תוכן איכותי יוביל להשגת המטרות, באחוזים, מתוך סך כמות הגולשים בעמוד. לדוגמה – יותר לקוחות יפנו אליכם; יותר יירשמו לרשימת התפוצה שלכם; יותר ירכשו את המוצרים שאתם מציעים באתר; וכולי.
אתרים שתוכנם נכתב באופן ארעי וללא אסטרטגיית תוכן, בדרך כלל לא עומדים בשני המבחנים הללו – במבחן המיקומים בתוצאות החיפוש, התוצאות מאכזבות וכמות הגולשים לא גבוהה; ובמבחן השגת המטרות, הפנייה מהאתר והגדלת הלקוחות דרך האינטרנט – אנחנו יכולים לראות כי האתר אינו מתפקד כזרוע שיווקית יעילה. מה שצריך לעשות במקרה כזה, הוא פשוט להתחיל מהתחלה – לבנות אסטרטגיית תוכן, ולעדכן את כל תכני האתר, אם אפשר – גם את המבנה ההיררכי שלו כולל כפתורי הניווט, מיקומם והחלוקה לקטגוריות וקטגוריות משנה בתפריטי האתר.
התוכן עובד עבורכם. בניית אסטרטגיית תוכן נכונה תשרת הן את קידום האתר מבחינה אורגנית והן את כמות הפניות מן האתר. זה הזמן להפשיל שרוולים, לבדוק איזה ציון מקבל האתר שלכם בשני המבנים הללו – ולפעול על מנת להפוך את האתר שלכם לערוץ שיווקי איתן.